دوره ها
    مجله دانا
    ورود
    ثبت نام

    1400/12/01 08:23

    8 ترند بزرگ کسب‌ وکار در سال 2022

    امروزه سازمان‌ها در تمام بخش‌های خود با تحولات سریعی دست و پنجه نرم می‌کنند. علاوه بر این، تغییرات و چالش‌های عظیمی مانند تغییرات آب و هوایی و تغییر قدرت سیاسی و اقتصادی را نیز نمی‌توان نادیده گرفت. به بیان صریح، جهان به سرعت در حال تغییر است و سازمان‌ها باید سازگاری با این تغییرات را یاد بگیرند. در این مطلب قصد داریم با 8 ترندی که یک کسب‌وکار برای مطابقت با دنیای به‌سرعت در حال تغییر طی می‌کند آشنا شویم.

    1. ترند اول: عملکرد منعطف و پایدار

    هر سازمانی باید به‌دنبال حذف یا کاهش هزینه‌های زیست محیطی کسب‌وکار باشد. کربن‌زدایی از زنجیره تامین، شروع عاقلانه‌ای است؛ اما کسب‌وکارهای آینده‌نگر به‌دنبال بهبود پایداری در تمام عملکردهای تجاری فراتر از زنجیره تامین هستند. پایداری با تاب‌آوری مرتبط است؛ زیرا تاب‌آوری به‌معنای توانایی سازگاری و بقای طولانی مدت است. هر کسب‌وکاری که پایداری را نادیده می‌گیرد، بعید است در این عصری که مصرف بی‌رویه رواج دارد، بتواند به‌خوبی عمل کند.

    2. ترند دوم: تعادل میان نیروی کار انسانی و ماشین‌های هوشمند

    ما اکنون ربات‌ها و سیستم‌های هوش مصنوعی با قابلیت فزاینده‌ای داریم که می‌توانند وظایفی را برعهده بگیرند که قبلا توسط انسان انجام می‌شد. این موضوع کارفرمایان را با چند سوال کلیدی روبرو می‌کند: چگونه تعادل میان ماشین‌های هوشمند و هوش انسانی برقرار کنیم؟ چه نقش‌هایی باید به ماشین‌ها واگذار شود؟ کدام نقش برای انسان مناسب‌تر است؟ در این‌که اتوماسیون بر هر صنعتی تاثیر می‌گذارد شکی نیست؛ بنابراین رهبران کسب‌وکار باید سازمان‌ها و افرادشان را برای تغییر ماهیت کار آماده نمایند.

    3. ترند سوم: استعدادهای در حال تغییر و تغییر تجربه کارمندان

    با ورود افراد جوان‌تر به نیروی کار، کارکنان چندشغله و دورکار، روش کاری در حال تکامل است. دوران استخدام سنتی تمام‌وقت به پایان خود نزدیک شده و سازمان‌ها به سمت استخدام افراد براساس قرارداد یا ریموت پیش می‌ترند.

    4. ترند چهارم: سازمان‌های مسطح‌تر و چابک‌تر

    سازمان‌های سنتی بسیار سلسله‌مراتبی و سفت و سخت بوده‌اند. اما این موضوع نیز در حال تغییر است؛ زیرا رهبران نیاز به ساختارهای مسطح و چابک‌تر دارند تا بتوانند به‌سرعت تیم‌ها را سازماندهی کرده و به تغییرات واکنش نشان دهند. ما الان در عصر ساختارهای سازمانی مسطح هستیم که بیشتر شبیه جوامعی منعطف هستند تا ساختار هرمی از بالا به پایین.

    5. ترند پنجم: اصالت

    مصرف‌کنندگان امروزی، به‌دنبال ارتباطی معنادارتر با برندها هستند و این نیاز به ارتباط معنادار، اصالت و اعتبار را به‌عنوان یک ترند تجاری بیان می‌کند. اصالت به تقویت ارتباطات انسانی کمک می‌کند؛ زیرا ما به‌عنوان انسان دوست داریم که برندها و رهبران کسب‌وکار، ویژگی‌های انسانی مهمی مانند صداقت، قابلیت اطمینان، همدلی، شفقت، فروتنی و شاید حتی کمی آسیب‌پذیری و ترس را نشان دهند. ما می‌خواهیم که برندها و رهبرانشان، به مسائل انسانی فراتر از کسب سود بیشتر اهمیت بدهند.

    6. ترند ششم: تجارت هدفمند

    در ارتباط با اصالت، این ترند تماما درمورد حصول اطمینان از وجود سازمان شما برای خدمت به یک هدف معنادار است نه فقط سود بیشتر برای سهامدارن. هدف تعیین می‌کند که چرا یک سازمان وجود دارد. هدف با ماموریت و چشم‌انداز متفاوت است. مهم‌تر اینکه، یک هدف قوی، نوید تحول یا تلاش برای چیزی والاتر را می‌دهد چه یک دنیای بهتر باشد چه راهی برتر برای انجام یک کار.

    7. ترند هفتم: رقابت و ادغام

    ما در دورانی زندگی می‌کنیم که تقریبا هرچیزی را می‌توانیم با برون‌سپاری بدست آوریم. دنیای تجارت جهانی هرگز تا این حد یکپارچه نبوده است و این چیز خوبی است؛ زیرا نیاز به همکاری برای حل چالش‌های کلیدی کسب‌وکار بسیار مهم است. در واقع در آینده بدون مشارکت سازمان‌ها با یکدیگر، موفقیت روزافزون دشوار خواهد شد. در عمل، این مشارکت به‌معنای یکپارچگی بیشتر زنجیره تامین، ادغام بیشتر داده ها و اشتراک‌گذاری داده ها بین سازمان‌ها و حتی همکاری بین رقبا است.

    8. ترند هشتم: اشکال جدیدی از تامین مالی

    روش‌هایی که شرکت‌ها می‌توانند از طریق آن تامین مالی کنند نیز در حال تغییر است. پلتفرم‌ها و مکانیزم‌های جدیدی برای ارتباط کسب‌وکارها با سرمایه‌گذاران و اهداکنندگان بوجود آمده‌اند مانند سرمایه‌گذاری جمعی، عرضه اولیه سهام، توکن‌سازی و.. . بسیاری از این روش‌های جدید توسط جنبش مالی غیرمتمرکز هدایت می‌شوند که در آن خدمات مالی مانند استقراض و تجارت در یک شبکه همتا به همتا، از طریق شبکه بلاک‌چین غیرمتمرکز عمومی انجام می‌شود.

    علاوه بر این هشت ترند، در سال 2022 نیز ترندهای فناوری تحول‌آفرین از جمله هوش مصنوعی و دیجیتالی شدن فزاینده وجود خواهد داشت که هر شرکتی باید برای آن آماده باشد.

    منبع: برگرفته از گزارش مجله فوربز (www.forbes.com)

    اگه این مطلب برات مفید بود با یه 👍 حمایتم کن. 😊

    مهتا آجودانی

    نویسنده

    نویسنده حوزه مدیریت

    7
    0
    245
    تگ ها
    فروشنده
    مشاور
    کسب و کار
    جابه جایی منحنی عرضه
    قانون تقاضا
    اقتصاد

    0 دیدگاه ثبت شده