ورود / ثبت نام

1400/12/01 14:58

تفاوت بین تجربه کاربری و مدیریت محصول !

در این مطلب قصد داریم بفهمیم لازمه کار بهتر با تیم محصول و در نهایت ارائه یک محصول شگفت‌انگیز دیجیتال چیه... پس با من همراه باشین 😎

تجربه کاربری یا UX (از این به بعد بجای «تجربه کاربری» میگیم UX) و مدیریت محصول هر دو نقش بسزایی در ارائه محصولات به بازار موردنظر دارند.

شاید به نظر برسه که این دو حوزه شبیه به همدیگه هستند؛ اما در ادامه این مطلب متوجه میشیم که UX به هیچ وجه مانند مدیریت محصول نیست و صرفا در بعضی جاها وجه اشتراک دارند. اما واقعیت امر اینه که اگر دنبال چرخه عمر موفقی برای محصول خود هستید باید بدونید که این دو حوزه برای ساخت و ارائه محصولات دیجیتال موفق باید با همدیگه هماهنگ باشند.

در این پست ما نگاهی به تفاوت‌های بین UX و مدیریت محصول خواهیم داشت؛ هم‌چنین به شما نشون میدیم که چگونه و چرا باید میان این دو موضوع هماهنگی برقرار کنید. پس اگر دنبال راهی برای رهایی از این سردرگمی هستید این مطلب رو از دست ندید!

اگر بخواهیم «توسعه محصول» رو به دو قسمت تقسیم کنیم، به «تجربه کاربری» و «مدیریت محصول» می‌رسیم.

این دو نقش کاملا با هم تفاوت دارند؛ تجربه کاربر از اسمش مشخصه؛ سروکار داشتن با کاربر، در حالی که مدیریت محصول با طرف بیزنسی سروکار دارد. نگران نشید؛ الان عمیق‌تر وارد موضوع میشیم.

«تجربه کاربری یا User Experience» چیه؟!

به گفته کارشناسان گروه نیلسن نورمن، UX تمام جنبه‌های تعامل کاربر نهایی با شرکت، خدمات و محصولات آن را دربر می‌گیرد. در حالی که نقش‌های مختلفی در حوزه تجربه کاربر وجود داره، اما همه متخصصان UX در ایجاد محصولاتی که تجربیات معنادار و مرتبطی را برای کاربران فراهم می‌کنند، مشارکت دارند.

فرآیند کاری UX چیه؟!

از آنجایی که UX بر هر جنبه‌ای از محصول در حال ساخت تاثیر می‌گذارد، طراح UX در طول چرخه عمر محصول درگیر آن است. اساسا، طراح UX تجربه شروع تا پایان را برای هر محصول طراحی می‌کند.

تیم طراحی UX با انجام تحقیقات کاربر (user research) شروع می‌کند. هدف از این آزمایش، اعتبارسنجی مفروضات طراحی در الزامات از پیش تعریف شده در آغاز پروژه است. این تحقیقات به تیم کمک می‌کند تا مخاطبان هدف خود را شناسایی کرده و شروع به طراحی پرسوناهایی کنند که نماینده کاربران هدف آنها باشند.

سپس نقشه مسیر کاربر ( User Journey) را طراحی و شروع به ترسیم رابط کاربری محصول ( User Interface)می‌کنند (مثلا یک وبسایت یا یک اپلیکیشن). سپس تیم UX نمونه‌های اولیه خود را با کاربران آزمایش می‌کند تا بازخورد گرفته و طرح‌های خود را حول این بازخوردها بهینه نمایند. چرخه بازخورد گرفتن و اصلاح محصول آنقدر ادامه پیدا می‌کند تا درنهایت یک محصول همیشه کاربرپسند ارائه شود.

مهارت‌ها و مسئولیت‌های طراح تجربه کاربری

طراحان UX به درک عمیقی از کاربر نهایی و هم‌چنین ابزارهای طراحی مانند Adobe XD، Sketch یا Figma نیاز دارند. داشتن درک درستی از فرآیند توسعه و همچنین آشنایی با زبان‌های برنامه‌نویسی Css و HTML کار آن‌ها را با تیم توسعه آسان‌تر می‌نماید.

مدیریت محصول چیه؟!

مدیریت محصول برای سازماندهی (Organizing) و UX برای اجرا (Executing) است. مدیران محصول دیجیتال، مسئول تحویل موفق محصولات دیجیتال با کیفیت بالا هستند و بر موفقیت محصول در کل چرخه عمر آن تمرکز دارند. نقش آن‌ها شامل هدایت تیم‌های مختلف در ایجاد محصول، ارائه دانش عمیق محصول و تصمیم‌گیری استراتژیک محصول است.

مدیران محصول اغلب شرایط بازار و رقبا را تجزیه و تحلیل کرده و چشم‌انداز محصول را براساس خواسته‌های مشتری ارائه می‌کنند. این نقش فعالیت‌های بسیاری را دربرمی‌گیرد و در زمینه‌های مختلفی مانند تحقیق، طراحی، توسعه، راه اندازی و گسترش ، پشتیبانی ارائه می‌نماید.

فرآیند کاری مدیر محصول

از طریق تحقیق بازار و رقبا، مدیر محصول چشم‌انداز محصول و اهداف پروژه را تعیین می‌نماید. در این مرحله است که مفروضات طراحی تیم UX از آن سرچشمه می‌گیرد. سپس مدیر محصول، آنچه را که تیم محصول ارائه خواهد داد و جدول زمانی اجرای آن را تعریف می‌کند. اغلب یک نقشه راه محصول ایجاد شده که به تیم‌ها کمک می‌کند تا زمانبندی را تجسم کرده، ویژگی‎ها را اولویت‌بندی کرده و پیشرفت پروژه را به طور مؤثر پیگیری نمایند.

در طول پروژه، مدیر محصول، مشاوره و رهبری تیم‌های مختلف، طراحی، توسعه، فروش و بازاریابی و پشتیبانی را برعهده دارد. درواقع مدیر محصول است که باید همه را از پیشرفت پروژه مطلع نگه دارد که این امر اهمیت نقشه راه محصول را نشان می‌دهد.

مهارت‌ها و مسئولیت مدیر محصول

مدیران محصول دیجیتال، به دانش و تجربه گسترده در تعریف استراتژی محصول و همچنین بازاریابی محصول نیاز دارند.

اینطوری بگم که شما مدیر محصول رو بعنوان یک ناظر، پیامرسان، استراتژیست، حسابدار، هماهنگ‌کننده، محرک و یک تعمیرکار در نظر بگیر😁.

به یاد داشته باشید که در نهایت مدیر محصول، مسئول موفقیت محصول است و به همین دلیل باید در بسیاری از حوزه ها استاد باشد.

شباهت های طراح UX و مدیر محصول چیه؟!

تا الان تفاوت‌های بین تجربه کاربر و مدیریت محصول رو بیان کردیم. حالا وقتشه ببینیم شباهت هاشون چیه...

یک تصور غلط که رایج هم هست اینه که UX و مدیریت محصول هیچ وجه اشتراکی ندارند!

یک مدیرمحصول موفق مشکلی که کاربر دارد، توصیف کرده و مشخص می‌کند که چرا حل این مشکل برای کسب‌وکار حائز اهمیت است.

به همین ترتیب، طراح UX مشکلی را که توسط مدیر محصول بیان شده، حل کرده و راه حلی را براساس دانش تخصصی و تحقیق کاربران و نیازهای آن‌ها و همچنین اهداف تجاری پیدا می‌کند.

مدیر محصول و طراح UX چطوری باید با هم کار کنند؟!

کمپانی اپل یک مثال عالی از مدیریت محصول و تجربه کاربری است که با هم ترکیب شده تا یک محصول خارق‌العاده را ایجاد کنند؛ که کاربران آن را دوست دارند و کسب‌وکار را سرپا نگه داشته است.

اولین قدم برای همکاری موفق، تعریف نقش ها است. هیچ چیز بدتر از شروع کردن با پای اشتباه یا پاگذاشتن روی انگشتان پای کسی، نیست؛ چرا که مشخص نیست هر کس چه کاری را باید شروع کند. این امر بویژه هنگامی که به مدیریت محصول و UX می‌رسد که در بسیاری جهات همپوشانی دارند، بسیار مهم است.

از نقاط قوت یکدیگر آگاه شوید. مدیران محصول باید «چی» را تعریف کنند و به UX اجازه دهند که «چگونه» را اجرا نماید.

سخن پایانی

UX و مدیریت محصول باید در چرخه عمر محصول با هم کار کنند تا راه حلی ارائه دهند که نیازهای تجاری را برآورده کرده و در عین حال انتظارات کاربر را نیز اندازه گیری نماید.

برترین مدیران محصول می‌دانند که UX بخش ضروری برای موفقیت یک محصول است و سندرم « من، من، من» رویکرد مؤثری برای ارائه محصولات به بازار نیست. متخصصان UXهوشمند نیز به مدیریت محصول اجازه می‌دهند تا در تعریف ویژگی‌ها کمک کرده و با آنچه که بهترین می‌دانند ادامه دهند.

همکاری میان مدیریت محصول و UX کارها کاملا منطقی است. همانطور که سارا دین، رهبر طراحی تحربه کاربری می‌گوید:«در درک نقش‌های مختلف شغلی، تقاطع‌ها، ارزش‌ها و مسئولیت‌پذیری‌های آن‌ها است که در نهایت منجر به تولید یک محصول عالی می‌شود.»

منبع: https://www.justinmind.com

اگه این محتوا برات جالب بود با یه 👍ازم حمایت کن.😊

Mahta Ajoudani

نویسنده

نویسنده حوزه مدیریت

12
0
274
تگ ها
فروشنده
فروش
اقتصاد
جابه جایی منحنی عرضه
کالای جانشین و مکمل
مدیریت محصول
تجربه کاربری
UX
Product management
مدیریت محصول
تجربه کاربری
UX
Product management

0 دیدگاه ثبت شده