دوره ها
  • بازاریابی
    • مالی و سرمایه گذاری
      • مدیریت پروژه
        • زبان های خارجی
          • مهارت های فردی
            • استارتاپ ها
              • سبک زندگی
                • کامپیوتر و نرم افزار
                  • برنامه نویسی موبایل
                    • برنامه نویسی
                      • شبکه و امنیت
                        • تکنولوژی های تحت وب
                          • طراحی وب
                            • نرم افزار های کاربردی
                            • طراحی و گرافیک
                              • مدیریت
                                • بهداشت و سلامت
                                  • دبیرستان و کنکور
                                    • هنر
                                      • سینما
                                        • کارگردانی
                                      • موسیقی
                                        • عکاسی
                                          • طراحی و نقاشی
                                            • جلوه های بصری سینمایی
                                              • انیمیشن
                                              • سرباز ماهر
                                                • مهارت فردی سرباز
                                                  • کامپیوتر و نرم افزار سرباز
                                                    • مدیریت و کسب و کار سرباز
                                                      • هنر و عکاسی سرباز
                                                        • بهداشت و سلامت سرباز
                                                        • حقوق و جزاء
                                                          مجله دانا
                                                          ورود
                                                          ثبت نام

                                                          به مجله دانا خوش آمدید!

                                                          دانا بستری برای خواندن، گفتگو درباره‌ی موضوعات مورد علاقه و به اشتراک‌گذاری ایده‌های اصیل و عمیق در زندگی شخصی، حرفه‌ای و اجتماعی است. برای اطلاع بیشتر از جشنواره ها و کمپین‌های دانا ایمیل خود را وارد نمایید:

                                                          پرطرفدارترین مطالب

                                                          1400/12/01 14:58
                                                          تفاوت بین تجربه کاربری و مدیریت محصول !

                                                           در این مطلب قصد داریم بفهمیم لازمه کار بهتر با تیم محصول و در نهایت ارائه یک محصول
                                                          شگفت‌انگیز دیجیتال چیه... پس با من همراه باشین
                                                          😎 

                                                          تجربه کاربری یا UX (از این به بعد بجای «تجربه کاربری» میگیم UX) و مدیریت محصول هر دو نقش بسزایی در ارائه محصولات به بازار موردنظر دارند. 

                                                          شاید به نظر برسه که این دو حوزه شبیه به همدیگه هستند؛ اما در ادامه این مطلب متوجه میشیم که UX به هیچ وجه مانند مدیریت محصول نیست و صرفا در بعضی جاها وجه اشتراک دارند. اما واقعیت امر اینه که اگر دنبال چرخه عمر موفقی برای محصول خود هستید باید بدونید که این دو حوزه برای ساخت و ارائه محصولات دیجیتال موفق باید با همدیگه هماهنگ باشند. 

                                                          در این پست ما نگاهی به تفاوت‌های بین UX و مدیریت محصول خواهیم داشت؛ هم‌چنین به شما نشون میدیم که چگونه و چرا باید میان این دو موضوع هماهنگی برقرار کنید. پس اگر دنبال راهی برای رهایی از این سردرگمی هستید این مطلب رو از دست ندید! اگر بخواهیم «توسعه محصول» رو به دو قسمت تقسیم کنیم، به «تجربه کاربری» و «مدیریت محصول» می‌رسیم. این دو نقش کاملا با هم تفاوت دارند؛ تجربه کاربر از اسمش مشخصه؛ سروکار داشتن با کاربر، در حالی که مدیریت محصول با طرف بیزنسی سروکار دارد. نگران نشید؛ الان عمیق‌تر
                                                          وارد موضوع میشیم.
                                                           

                                                          «تجربه کاربری یا User Experience» چیه؟! 

                                                          به گفته کارشناسان گروه نیلسن نورمن، UX تمام جنبه‌های تعامل کاربر نهایی با شرکت، خدمات و محصولات آن را دربر می‌گیرد. در حالی که نقش‌های مختلفی در حوزه تجربه کاربر وجود
                                                          داره، اما همه متخصصان UX در ایجاد محصولاتی که تجربیات معنادار و مرتبطی را برای کاربران
                                                          فراهم می‌کنند، مشارکت دارند.
                                                           

                                                          فرآیند کاری UX چیه؟! 

                                                          از آنجایی که UX بر هر جنبه‌ای از محصول در حال ساخت تاثیر می‌گذارد، طراح UX در طول چرخه عمر محصول درگیر آن است. اساسا، طراح UX تجربه شروع تا پایان را برای هر محصول طراحی می‌کند. 

                                                          تیم طراحی UX با انجام تحقیقات کاربر (user research) شروع می‌کند. هدف از این آزمایش، اعتبارسنجی مفروضات طراحی در الزامات از پیش تعریف شده در آغاز پروژه است. این تحقیقات به تیم کمک می‌کند تا مخاطبان هدف خود را شناسایی کرده و شروع به طراحی پرسوناهایی کنند که نماینده کاربران هدف آنها باشند. سپس نقشه مسیر کاربر ( User Journey) را طراحی و شروع به ترسیم رابط کاربری محصول ( User Interface)می‌کنند (مثلا یک وبسایت یا یک اپلیکیشن). سپس تیم UX نمونه‌های اولیه خود را با کاربران آزمایش می‌کند تا بازخورد
                                                          گرفته و طرح‌های خود را حول این بازخوردها بهینه نمایند. چرخه بازخورد گرفتن و اصلاح محصول آنقدر ادامه پیدا می‌کند تا درنهایت یک محصول همیشه کاربرپسند ارائه شود.
                                                           

                                                          مهارت‌ها و مسئولیت‌های طراح تجربه کاربری 

                                                          طراحان UX به درک عمیقی از کاربر نهایی و هم‌چنین ابزارهای طراحی مانند Adobe XD، Sketch یا Figma نیاز دارند. داشتن درک درستی از فرآیند توسعه و همچنین آشنایی با زبان‌های برنامه‌نویسی Css و HTML کار آن‌ها را با تیم توسعه آسان‌تر می‌نماید. 

                                                          مدیریت محصول چیه؟! 

                                                          مدیریت محصول برای سازماندهی (Organizing) و UX برای اجرا (Executing) است. مدیران محصول دیجیتال، مسئول تحویل موفق محصولات دیجیتال با کیفیت بالا هستند و بر موفقیت محصول در کل چرخه عمر آن تمرکز دارند. نقش آن‌ها شامل هدایت تیم‌های مختلف در ایجاد محصول، ارائه دانش عمیق محصول و تصمیم‌گیری استراتژیک محصول است. مدیران
                                                          محصول اغلب شرایط بازار و رقبا را تجزیه و تحلیل کرده و چشم‌انداز محصول را براساس
                                                          خواسته‌های مشتری ارائه می‌کنند. این نقش فعالیت‌های بسیاری را دربرمی‌گیرد و در
                                                          زمینه‌های مختلفی مانند تحقیق، طراحی، توسعه، راه اندازی و گسترش ، پشتیبانی ارائه
                                                          می‌نماید.
                                                           

                                                          فرآیند کاری مدیر محصول 

                                                          از طریق تحقیق بازار و رقبا، مدیر محصول چشم‌انداز محصول و اهداف پروژه را تعیین می‌نماید.
                                                          در این مرحله است که مفروضات طراحی تیم UX از آن سرچشمه می‌گیرد. سپس مدیر محصول، آنچه را که تیم محصول ارائه خواهد داد و جدول زمانی اجرای آن را تعریف می‌کند. اغلب یک نقشه راه محصول ایجاد شده که به تیم‌ها کمک می‌کند تا زمانبندی را تجسم کرده، ویژگی‎ها را اولویت‌بندی کرده و پیشرفت پروژه را به طور مؤثر پیگیری نمایند.
                                                          در طول پروژه، مدیر محصول، مشاوره و رهبری تیم‌های مختلف، طراحی، توسعه، فروش و بازاریابی و پشتیبانی را برعهده دارد. درواقع مدیر محصول است که باید همه را از پیشرفت پروژه مطلع نگه دارد که این امر اهمیت نقشه راه محصول را نشان می‌دهد. 

                                                          مهارت‌ها و مسئولیت مدیر محصول 

                                                          مدیران محصول دیجیتال، به دانش و تجربه گسترده در تعریف استراتژی محصول و همچنین
                                                          بازاریابی محصول نیاز دارند.
                                                          اینطوری بگم که شما مدیر محصول رو بعنوان یک ناظر، پیامرسان، استراتژیست، حسابدار، هماهنگ‌کننده، محرک و یک تعمیرکار در نظر بگیر😁. به یاد داشته
                                                          باشید که در نهایت مدیر محصول، مسئول موفقیت محصول است و به همین دلیل باید در
                                                          بسیاری از حوزه ها استاد باشد.
                                                           

                                                          شباهت های طراح UX و مدیر محصول چیه؟! 

                                                          تا الان تفاوت‌های بین تجربه کاربر و مدیریت محصول رو بیان کردیم. حالا وقتشه ببینیم شباهت
                                                          هاشون چیه...
                                                           

                                                          یک تصور غلط که رایج هم هست اینه که UX و مدیریت محصول هیچ وجه اشتراکی ندارند! 

                                                          یک مدیرمحصول موفق مشکلی که کاربر دارد، توصیف کرده و مشخص می‌کند که چرا حل این مشکل برای کسب‌وکار حائز اهمیت است. 

                                                          به همین ترتیب، طراح UX مشکلی را که توسط مدیر محصول بیان شده، حل کرده و راه حلی را
                                                          براساس دانش تخصصی و تحقیق کاربران و نیازهای آن‌ها و همچنین اهداف تجاری پیدا می‌کند.
                                                           

                                                          مدیر محصول و طراح UX چطوری باید با هم کار کنند؟! 

                                                          کمپانی اپل یک مثال عالی از مدیریت محصول و تجربه کاربری است که با هم ترکیب شده تا یک محصول خارق‌العاده را ایجاد کنند؛ که کاربران آن را دوست دارند و کسب‌وکار را سرپا نگه
                                                          داشته است.
                                                           

                                                          اولین قدم برای همکاری موفق، تعریف نقش ها است. هیچ چیز بدتر از شروع کردن با پای اشتباه
                                                          یا پاگذاشتن روی انگشتان پای کسی، نیست؛ چرا که مشخص نیست هر کس چه کاری را باید
                                                          شروع کند. این امر بویژه هنگامی که به مدیریت محصول و UX می‌رسد که در بسیاری جهات
                                                          همپوشانی دارند، بسیار مهم است.
                                                           

                                                          از نقاط قوت یکدیگر آگاه شوید. مدیران محصول باید «چی» را تعریف کنند و به UX اجازه دهند که
                                                          «چگونه» را اجرا نماید.
                                                            

                                                          بیشتر
                                                          1400/12/01 08:25
                                                          هوش مصنوعی و مدیریت پروژه؟!

                                                          شاید از خودتون بپرسید که هوش مصنوعی چطور میتونه در امر مدیریت پروژه به کمک مدیران بیاد؛ با من همراه باشین تا خیلی مختصر و مفید مزیت کاربرد هوش مصنوعی در مدیریت پروژه رو با هم یاد بگیریم.

                                                          گارتنر اخیرا ادعایی جسورانه درباره آینده مدیریت پروژه داشته:

                                                          «تا سال 2030، 80% از فعالیت‌هایی که امروزه برای مدیریت پروژه میشناسیم، حذف خواهد شد؛ چراکه هوش مصنوعی تمام این فعالیت‌های سنتی را برعهده خواهد گرفت!»

                                                          اگر شما یک مدیر پروژه فناوری اطلاعات (IT) باشید احتمالا با شنیدن این خبر کمی نگران بشید!🤔

                                                          با این وجود موسسه مدیریت پروژه (PMI) نیز بیان کرده که تا سال 2027 ما نیاز به 88 میلیون نیروی انسانی در حوزه مدیریت پروژه خواهیم داشت.

                                                          شاید با خودتون بگید که «قسم روباه را باور کنم یا دم خروس رو!»

                                                          در واقع منظور گارتنر اینه که «80% از فعالیت‌های امروزی حذف میشه، نه فعالیت‌های آینده!»

                                                          یعنی همونطور که از ابتدای پیدایش مدیریت پروژه، روز به روز فعالیت‌های مختلفی شناخته و معرفی شده و خیلی از فعالیت‌ها هم حذف شده، در آینده هم همین اتفاق خواهد افتاد با این تفاوت که فعالیت‌های امروزی در آینده توسط هوش مصنوعی انجام میشه و مدیر پروژه میتونه زمان بیشتری رو به حل مسئله اختصاص بده.

                                                          یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های مدیریت پروژه، برآورده. برآورد هزینه! تکنیک‌های زیادی برای برآورد هزینه ابداع و معرفی شده، اما استفاده از این برآوردها به‌شدن زمانبره و حتی ممکنه با هزینه واقعی اختلاف زیادی داشته باشه. اینجاست که هوش مصنوعی میتونه به یاری تیم مدیریت پروژه برسه و با داشتن یکسری داده، مدت زمان یا هزینه احتمالی پروژه ها رو تخمین بزنه. حتی میتونه احتمال یک رویداد خاص رو هم تخمین بزنه مثلا «شانس ما برای برنده شدن در فلان مناقصه چقدره؟»

                                                          از دیگر کاربردهای هوش مصنوعی در مدیریت پروژه میشه به موارد زیر اشاره کرد:

                                                          • اجرای مدلسازی و تحلیل ریسک براساس تغییر محدوده (Scope)، منابع موجود، کاهش هزینه و...

                                                          • افزایش سرعت تصمیم‌گیری با استفاده از قوانین مبتنی بر فرآیند

                                                          • بهینه‌سازی زمانبندی و تخصیص منابع

                                                          هوش مصنوعی میتونه دقت برنامه‌ریزی پروژه رو بهبود بده. این امر مخصوصا زمانی که مدیر پروژه درگیر یک پروژه بزرگ و پیچیده است خیلی ارزشمنده. از سوی دیگه ابزارهای مدیریت پروژه که با هوش مصنوعی تقویت شدند به تصمیم‌گیری صحیح درباره تخصیص منابع بهینه، به شما کمک میکنند.

                                                          پس الگوریتم‎های یادگیری ماشین میتونن با استفاده از اطلاعات پروژه های گذشته در برآورد زمان، منابع و بودجه موردنیاز به مدیران پروژه کمک کنند.

                                                          وقتی زمانبندی پروژه خودکار بشه، برنامه‌ریزی پروژه دقیقتر شده و درنهایت پیشرفت و وضعیت کارها بطور خودکار ردیابی میشن و در زمان‌های بحران به مدیر پروژه هشدار میدن.

                                                          یکی از موارد مهم در مدیریت پروژه ها کار تیمیه. هوش مصنوعی میتونه به تیم کمک کنه تا فعالیت‌های حیاتی یا critical و اولویت‌بندی کارها رو بهتر درک کنند یا برروی یه کار خاص تمرکز کنند.

                                                          با همه این مواردی که گفته شد شاید بپرسید:« آیا در نهایت مدیران پروژه با هوش مصنوعی جایگزین خواهند شد؟» جواب: «حتی شانسشم ندارن!😂» . درسته که هوش مصنوعی میتونه به مدیر پروژه در تخصیص منابع، مدیریت ریسک‌ها و تقسیم‌بندی کارها کمک کنه، اما هیچوقت نمیتونه به تنهایی یک پروژه رو مدیریت کنه.

                                                          اگه این مطلب برات مفید بود با یه 👍 حمایتم کن. 😊

                                                           هوش مصنوعی و مدیریت پروژه؟!  

                                                          بیشتر
                                                          1400/12/01 08:23
                                                          8 ترند بزرگ کسب‌ وکار در سال 2022

                                                          امروزه سازمان‌ها در تمام بخش‌های خود با تحولات سریعی دست و پنجه نرم می‌کنند. علاوه بر این، تغییرات و چالش‌های عظیمی مانند تغییرات آب و هوایی و تغییر قدرت سیاسی و اقتصادی را نیز نمی‌توان نادیده گرفت. به بیان صریح، جهان به سرعت در حال تغییر است و سازمان‌ها باید سازگاری با این تغییرات را یاد بگیرند. در این مطلب قصد داریم با 8 ترندی که یک کسب‌وکار برای مطابقت با دنیای به‌سرعت در حال تغییر طی می‌کند آشنا شویم.

                                                          1. ترند اول: عملکرد منعطف و پایدار

                                                          هر سازمانی باید به‌دنبال حذف یا کاهش هزینه‌های زیست محیطی کسب‌وکار باشد. کربن‌زدایی از زنجیره تامین، شروع عاقلانه‌ای است؛ اما کسب‌وکارهای آینده‌نگر به‌دنبال بهبود پایداری در تمام عملکردهای تجاری فراتر از زنجیره تامین هستند. پایداری با تاب‌آوری مرتبط است؛ زیرا تاب‌آوری به‌معنای توانایی سازگاری و بقای طولانی مدت است. هر کسب‌وکاری که پایداری را نادیده می‌گیرد، بعید است در این عصری که مصرف بی‌رویه رواج دارد، بتواند به‌خوبی عمل کند.

                                                          2. ترند دوم: تعادل میان نیروی کار انسانی و ماشین‌های هوشمند

                                                          ما اکنون ربات‌ها و سیستم‌های هوش مصنوعی با قابلیت فزاینده‌ای داریم که می‌توانند وظایفی را برعهده بگیرند که قبلا توسط انسان انجام می‌شد. این موضوع کارفرمایان را با چند سوال کلیدی روبرو می‌کند: چگونه تعادل میان ماشین‌های هوشمند و هوش انسانی برقرار کنیم؟ چه نقش‌هایی باید به ماشین‌ها واگذار شود؟ کدام نقش برای انسان مناسب‌تر است؟ در این‌که اتوماسیون بر هر صنعتی تاثیر می‌گذارد شکی نیست؛ بنابراین رهبران کسب‌وکار باید سازمان‌ها و افرادشان را برای تغییر ماهیت کار آماده نمایند.

                                                          3. ترند سوم: استعدادهای در حال تغییر و تغییر تجربه کارمندان

                                                          با ورود افراد جوان‌تر به نیروی کار، کارکنان چندشغله و دورکار، روش کاری در حال تکامل است. دوران استخدام سنتی تمام‌وقت به پایان خود نزدیک شده و سازمان‌ها به سمت استخدام افراد براساس قرارداد یا ریموت پیش می‌ترند.

                                                          4. ترند چهارم: سازمان‌های مسطح‌تر و چابک‌تر

                                                          سازمان‌های سنتی بسیار سلسله‌مراتبی و سفت و سخت بوده‌اند. اما این موضوع نیز در حال تغییر است؛ زیرا رهبران نیاز به ساختارهای مسطح و چابک‌تر دارند تا بتوانند به‌سرعت تیم‌ها را سازماندهی کرده و به تغییرات واکنش نشان دهند. ما الان در عصر ساختارهای سازمانی مسطح هستیم که بیشتر شبیه جوامعی منعطف هستند تا ساختار هرمی از بالا به پایین.

                                                          5. ترند پنجم: اصالت

                                                          مصرف‌کنندگان امروزی، به‌دنبال ارتباطی معنادارتر با برندها هستند و این نیاز به ارتباط معنادار، اصالت و اعتبار را به‌عنوان یک ترند تجاری بیان می‌کند. اصالت به تقویت ارتباطات انسانی کمک می‌کند؛ زیرا ما به‌عنوان انسان دوست داریم که برندها و رهبران کسب‌وکار، ویژگی‌های انسانی مهمی مانند صداقت، قابلیت اطمینان، همدلی، شفقت، فروتنی و شاید حتی کمی آسیب‌پذیری و ترس را نشان دهند. ما می‌خواهیم که برندها و رهبرانشان، به مسائل انسانی فراتر از کسب سود بیشتر اهمیت بدهند.

                                                          6. ترند ششم: تجارت هدفمند

                                                          در ارتباط با اصالت، این ترند تماما درمورد حصول اطمینان از وجود سازمان شما برای خدمت به یک هدف معنادار است نه فقط سود بیشتر برای سهامدارن. هدف تعیین می‌کند که چرا یک سازمان وجود دارد. هدف با ماموریت و چشم‌انداز متفاوت است. مهم‌تر اینکه، یک هدف قوی، نوید تحول یا تلاش برای چیزی والاتر را می‌دهد چه یک دنیای بهتر باشد چه راهی برتر برای انجام یک کار.

                                                          7. ترند هفتم: رقابت و ادغام

                                                          ما در دورانی زندگی می‌کنیم که تقریبا هرچیزی را می‌توانیم با برون‌سپاری بدست آوریم. دنیای تجارت جهانی هرگز تا این حد یکپارچه نبوده است و این چیز خوبی است؛ زیرا نیاز به همکاری برای حل چالش‌های کلیدی کسب‌وکار بسیار مهم است. در واقع در آینده بدون مشارکت سازمان‌ها با یکدیگر، موفقیت روزافزون دشوار خواهد شد. در عمل، این مشارکت به‌معنای یکپارچگی بیشتر زنجیره تامین، ادغام بیشتر داده ها و اشتراک‌گذاری داده ها بین سازمان‌ها و حتی همکاری بین رقبا است.

                                                          8. ترند هشتم: اشکال جدیدی از تامین مالی

                                                          روش‌هایی که شرکت‌ها می‌توانند از طریق آن تامین مالی کنند نیز در حال تغییر است. پلتفرم‌ها و مکانیزم‌های جدیدی برای ارتباط کسب‌وکارها با سرمایه‌گذاران و اهداکنندگان بوجود آمده‌اند مانند سرمایه‌گذاری جمعی، عرضه اولیه سهام، توکن‌سازی و.. . بسیاری از این روش‌های جدید توسط جنبش مالی غیرمتمرکز هدایت می‌شوند که در آن خدمات مالی مانند استقراض و تجارت در یک شبکه همتا به همتا، از طریق شبکه بلاک‌چین غیرمتمرکز عمومی انجام می‌شود.

                                                          علاوه بر این هشت ترند، در سال 2022 نیز ترندهای فناوری تحول‌آفرین از جمله هوش مصنوعی و دیجیتالی شدن فزاینده وجود خواهد داشت که هر شرکتی باید برای آن آماده باشد.

                                                          منبع: برگرفته از گزارش مجله فوربز (www.forbes.com)

                                                          اگه این مطلب برات مفید بود با یه 👍 حمایتم کن. 😊

                                                          بیشتر
                                                          1400/12/01 08:21
                                                          مشکلات رایجی که تیم‌های پروژه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند!

                                                          اگه مدیر پروژه هستی یا توی تیم مدیریت پروژه کار میکنی این مطلب میتونه برات مفید باشه.😎

                                                          دیدید بعضی افراد وقتی به مشکل برخورد می‌کنند، کاری نمی‌کنند به این امید که اون مشکل خودبه‌خود ناپدید بشه! خب...این مسئله خودش میتونه صدها مشکل دیگه رو ایجاد کنه. تو این مواقع باید فعال بود. به مشکلات رسیدگی و یک تیم پروژه موفق ایجاد کرد. توی این مطلب میخوایم رایج‌ترین مشکلاتی که تیم‌های پروژه باهاش مواجه هستند فهرست کنیم.

                                                          1. عدم اعتماد

                                                          اعتماد یکی از مهم‌ترین عناصر کار تیمیه و با شناخت آدما از یکدیگه شروع میشه. اعضای هر تیمی نیاز به آشنایی کامل با یکدیگه دارند هم از نظر حرفه‌ای و هم شخصی؛ به‌ویژه در پروژه هایی که تنش کاری زیادی در اونها وجود داره. اگر این شناخت وجود نداشته باشه، اعضا همدیگر رو درک نمی‌کنند، علاقه‌ای به درگیر شدن با همدیگه نخواهند داشت چرا؟ چون روابط انسانی ایجاد نشده و به همدیگه اعتماد نمی‌کنند.

                                                          2. تضاد و تعارض

                                                          تضاد یا اختلاف نظر میتونه سالم باشه و اگه بادقت مدیریت بشه میتونه سرآغاز بحث‌های مفیدی باشه؛ بطوریکه افراد میتونند متفاوت فکر کنند، دانششون رو گسترش بدن و درنهایت نوآوری اتفاق بیفته. پس نظرات متفاوت لزوما چیز بدی نیست. نحوه برخورد ما با تعارض است که تفاوت را ایجاد می‌کند.

                                                          3. عدم اشتراک دانش

                                                          دانش، قدرتی ندارد مگر آنکه به اشتراک گذاشته شود! اعضای تیم پروژه هرکدام دارای مجموعه مهارت‌ها، دانش و تجارب منحصربه‌فرد هستند. تیم‌های پروژه کارآمد، بدون ترس و بطور منظم و سخاوتمندانه دانششون رو به اشتراک میگذارند. این کار باعث رشد توانایی کل و قدرت بیشتر تیم میشه.

                                                          4. عدم شفافیت

                                                          در نبود شفافیت، اعتماد، هم در تیم پروژه هم در ارتباط با مشتری خدشه‌دار میشه. امروزه شفافیت در حال تبدیل شدن به هنجار مسلّم در مدیریت پروژه است. شفافیت از سطوح بالاتر شروع میشه؛ هرچه شما ارشدتر باشید، مسئولیت بیشتری دارید تا الگوی این امر باشید. کارمندان از رفتارهای خوب یا بد رهبر پیروی می‌کنند. اگر شفافیت به خوبی انجام بشه یک اثر آبشاری مثبت در سراسر سازمان میذاره.

                                                          5. مشارکت پایین

                                                          مشارکت تیم برای موفقیت یک کسب‌وکار حیاتی است. درصورت وجود مشارکت، اعضای تیم پروژه به کاری که انجام می‌دهند علاقه‌مند شده و متعهد باقی می‌مانند.

                                                          6. نبودن تفکر بلندمدت

                                                          مدیران پروژه باید از فوریت‌های روزمره فراتر رفته و دید جامع‌تری از بخش‌های پروژه بدست آورند. در یک تیم پروژه، تغییر گسترده در پروژه یا تاثیر بیشتر بر تجربه مشتری به معنای تفکر بلندمدته. همه فکر می‌کنند؛ اما فکرکردن به تنهایی کافی نیست. موفقیت درازمدت پروژه مستلزم تفکر بلندمدته.

                                                          7. درک اشتباه مساوی است با عدم تحویل مناسب

                                                          یک تیم پروژه دارای برند، تصویر و شهرتی است که توسط اعمال و رفتار اعضای تیم ایجاد می‌شود. بخش بزرگی از این درک به این بستگی دارد که تیم، چقدر به انتظارات و وعده‌های داده شده عمل کرده است. به‌عنوان یک تیم پروژه، شما باید مطمئن بشید که تمام اعضای تیم از نقش خودشون درک کاملی دارند. این درک شامل «آنچه که توسط پروژه تحویل داده می‌شود» و «چگونگی تحویل آن»، است.

                                                          8. مدیریت تغییر ضعیف

                                                          تغییر در دنیای امروز، تنها چیز ثابت است و اگر مدیریت نشود، می‌تواند برای تیم و نتایج پروژه مضر باشد. تغییر با ارتباطات شروع و پایان می‌یابد. هر زمان که فکرکردید ارتباطات شما کافیست، بدونید که کافی نیست و باید دائما در تعامل باشید: گوش بدهید، صحبت کنید، درگیر شوید. منحنی تغییر را یاد بگیرید: انکار/مقاومت، احساس، امید، تعهد. هر یک از این مراحل هنگام مدیریت تغییر وجود دارد؛ اما مدت زمان ماندن در هر مرحله را می‌توان مدیریت کرد و به حداقل رساند.

                                                          9. به تنهایی کار کردن

                                                          تنهایی کار کردن در بسیاری از تیم‌های پروژه یک واقعیت است. اعضای تیم ممکن است در کنار یکدیگر بنشینند اما واقعا با هم کار نکنند. یک تیم پروژه عالی مانند سه تفنگدار است: همه برای یکی، یکی برای همه! با دیدن خود به‌عنوان یک عضو تمام وقت تیم و نه فقط یک مشارکت‌کننده فردی، به وقت و تلاش خود احترام بذارید.

                                                          10. حرکت نکردن در مسیر مشابه

                                                          یک تیم برای آن‌که در یک مسیر حرکت کند، باید بداند به کجا می‌رود (چشم‌انداز) و چرا (هدف). این چارچوب دلیلی برای همکاری با یکدیگر فراهم می‌کند. چشم‌اندازها باید قانع‌کننده و اهداف باید معنی‌دار باشند.

                                                          سخن پایانی

                                                          اگر می‌خواهید تیم پروژه عالی ایجاد کنید باید به رفتارها توجه ویژه‌ای داشته باشید. نحوه رفتار ما بر رفتار دیگران اثر می‌گذارد. زمانی که رفتار خود را تغییر دهیم می‌توانیم به تغییرات دگرگون‌کننده‌ای دست یابیم.

                                                          اگه این مطلب برات مفید بود با یه 👍 حمایتم کن. 😊

                                                          بیشتر

                                                          لیست مطالب

                                                          محمد جریده | نویسنده

                                                          1401/03/01 | 14:55

                                                          کمپین داناشو

                                                          پایستگی آموزشی

                                                          محمد جریده | نویسنده

                                                          1401/03/01 | 00:56

                                                          کمپین داناشو

                                                          پایستگی آموزشی

                                                          نتیجه گیری: آموزش مجازی به ما کمک میکند تا از برخی از مهم ترین محدودیت های آموزش حضوری گذر کنیم اما نمیتوان آنرا جایگزین اصلی آموزش چهره به چهره به خصوص در سنین پایین تر و دانش آموزانی که توانایی و خودراهبری لازم را کسب نکرده اند دانست ، اما میتوان از آن به عنوان نوعی آموزش مکمل که سطح کیفی یادگیری را افزایش میدهد بهره جست. سرفصل تحول دیجیتال یکی از آینده های ناگزیر در زندگی شخصی و گروهی ما محسوب می شود که اگر در زمان مناسب،ورود مناسب و هوشمند به این حوزه داشته باشیم قطعا با هزینه های کمتر و بومی سازی مناسب می توانیم مزایای آن را در کشور و جامعه برای همه فراگیر کنیم.

                                                          عزیز شیخ احمدی | نویسنده

                                                          1401/02/31 | 18:43

                                                          کمپین داناشو
                                                          کمپین داناشو
                                                          کمپین داناشو
                                                          کمپین داناشو
                                                          کمپین داناشو
                                                          کمپین داناشو
                                                          کمپین داناشو

                                                          انقلاب آموزش آنلاین؛ عصر جدید یادگیری با تغییرات صنعت آموزش [بررسی کامل]

                                                           آموزش آنلاین؛ عصر جدید یادگیری: 

                                                          آموزش، قوی ترین سلاحی است که می توان از آن برای تغییر و بهبود جامعه در تمامی زمینه های استفاده کرد. آموزش برای ما از بدو تولد شروع می شود و ما تا آخرین لحظات زندگی در حال آموزش
                                                          گرفتن و آموزش دادن هستیم.
                                                           

                                                          اما در این چند سال اخیر، مفهوم آموزش سنتی به کلی تغییر کرده و حضور فیزیکی در کلاس های درس تنها گزینه یادگیری نیست. ظهور پدیده ای به نام اینترنت و گسترش و پیشرفت روزافزون فناوری، ما را به دنیایی جدید برده است. تا زمانیکه بتوانیم به هر نحوی آنلاین شویم، یعنی اینکه می توانیم از هر جایی و در هر زمانی به آموزش های باکیفیت دسترسی داشته باشیم. آموزش هایی که دارای تنوع و گسترگی فوق العاده زیادی است به طوریکه می توان این دنیای آموزش ها را بی نهایت درنظر گرفت. 

                                                          اکنون ما در حال ورود به عصر جدیدی هستیم. عصر جدید یادگیری آن هم به کمک انقلاب آموزش آنلاین.  

                                                          آموزش آنلاین؛ عامل بلوغ دیجیتال: 

                                                          اگر بخواهیم تعریف ساده شده ای از آموزش آنلاین داشته باشیم باید بگوییم آموزش آنلاین، یعنی یادگیری مسائل مختلف از طریق دستگاه های هوشمند آن هم به کمک اینترنت. در این تعریف منظور ما از دستگاه های هوشمند، ابزارهای قابل اتصال به اینترنت همانند کامپیوترها، لپ تاپ ها، تلفن های همراه و تبلت ها می باشد. 

                                                          undefined

                                                          به کمک این دستگاه های هوشمند می توان از انواع و اقسام فرمت ها و اشکال محتوای آموزشی از قبیل: تصاویر، متون و نوشته ها، مقالات آموزشی، فایل های صوتی و پادکست ها، فایل های ارائه و
                                                          پاورپوینت، فیلم و ویدیو های ضبط شده، آزمون های آماده شده و... استفاده کرد. حتی می توان از این موارد هم پا را فراتر گذاشت و با ارائه پشتیبانی های مختلف مانند: تماس، چت، ایمیل و راه اندازی انجمن های تبادل و گفت و گو بین دانش پذیران تاثیرگذاری آموزش ها را افزایش داد.
                                                           

                                                          همچنین استفاده همزمان دانش پذیران از دستگاه های هوشمند و اینترنت باعث تقویت سواد دیجیتال و ایجاد نوع جدیدی از تفکر در آنان می شود که این موارد خود به عنوان مهارت های آینده نگر در نظر گرفته می شوند. باید بدانیم که آموزش آنلاین اولین گام به سوی بلوغ دیجیتال است؛ زیرا به واسطه دوره های آموزشی آنلاین با مسائلی آشنا خواهیم شد که قبل از آن کوچک ترین اطلاعاتی هم در آن زمینه ها نداشتیم. به کمک دوره های آنلاین می توانیم مهارت ها و دانش عملی را یاد بگیریم و به سطوح بالاتر موفقیت چه در زمینه کاری و چه زندگی شخصی خود دست پیدا کنیم. 

                                                          امروزه آموزش آنلاین به عنوان یک فعالیت یادگیری ساختاریافته در سطح جهان مورد قبول واقع شده است که از فناوری، منابع آموزشی و ابزارهای مبتنی بر اینترنت برای آموزش مسائل مختلف استفاده
                                                          می نماید. با توجه به این ویژگی ها، دانش پذیران در سرتاسر جهان، فناوری آموزش آنلاین را به عنوان سریع ترین و ساده ترین راه برای اشتراک گذاری اطلاعات و ارتقای دانش خود می دانند.
                                                           

                                                          بیماری به نام کووید19، تهدید یا فرصت؟ 

                                                          حتی قبل از شیوع ویروس مرگبار کووید19، آموزش به صورت آنلاین یک ضرورت اساسی در زندگی امروزی محسوب می شد اما با شیوع این ویروس، استفاده از سیستم آموزش آنلاین برای اکثر جامعه اجتناب
                                                          ناپذیر شد. به طوریکه اکثر خانواده های ایرانی که تا قبل از آن کمترین اطلاعاتی از بحث آموزش آنلاین نداشتند، آشنایی حداقلی با مسائلی همانند: شبکه های اجتماعی مانند برنامه شاد، ارسال تمارین، دورکاری از منزل و... بدست آوردند.
                                                           

                                                          undefined

                                                          کووید19 همه ما را مجبور کرد که افکار را از تصورات معمولی فراتر بگذاریم و سفر به آینده را زودتر از زمان
                                                          معمول شروع کنیم و همانطور که «اولیور وندل هلمز» حقوقدان آمریکایی گفته است، این افکار دیگر هرگز به مسیر قبلی خود برنخواهند گشت.
                                                           

                                                          کووید همه مردم و همه سیاستگذاران و سازمان ها را وادار کرد روش های کار و نوع تفکر خود را تغییر دهند. موسسات آموزشی در سرتاسر جهان در حال تعامل و استفاده بیشتر از فناوری برای آموزش هستند و برای انتقال دانش و دسترسی به دانش آموزان از راه دور، از آن استفاده می نمایند. 

                                                          برخی از موسسات و دانشگاه ها از جمله دانشگاه های استرالیایی موفق شدند پا را یک قدم فراتر بگذارند و با انعطاف پذیری در برنامه های آموزشی و اعطای آزادی به دانشجویان، سطح جدیدی از آموزش آنلاین را ارائه دهند. در این سیستم های آموزشی دانش آموزان به آسانی و به دور از نگرانی، از خانه در کلاس های درس شرکت می کنند. همچنین امکان دسترسی به کتابخانه های الکترونیکی و منابع آموزشی برجسته در کنار پشتیبانی انسانی فوق العاده نیز مهیا می باشد. 

                                                            

                                                          مزایای آموزش آنلاین: 

                                                          مهم نیست نوجوان باشید یا بزرگسال، در حال حاضر آموزش آنلاین می تواند یک انتخاب عالی برای شما باشد. فرقی هم نمی کند در حال تقویت دانش و مهارت خود در یک زمینه دشوار و پیچیده هستید یا در
                                                          حال یادگیری یک مهارت جدید، باز هم می توانید از آموزش های آنلاین استفاده نمایید. آموزش آنلاین توانسته با ارائه ی مزایای فوق العاده، روز به روز طرفداران بیشتری کسب کند. در ادامه نگاهی به این مزایا خواهیم داشت.
                                                           

                                                          undefined

                                                          1- عدم محدودیت: 

                                                          اولین و مهم ترین مزیت آموزش آنلاین، نبود محدودیت مکانی و زمانی است. یعنی شما می توانید از هر مکان و از هر شهر و روستایی و در هر زمانی از شبانه روز، در دوره های مختلف شرکت کنید و همانند سایر افراد، از آموزش های باکیفیت استفاده ببرید. دسترسی همگانی به یک نوع آموزش، خود باعث ایجاد عدالت آموزشی نیز می گردد. 

                                                          2- کاهش هزینه ها: 

                                                          به واسطه آموزش از طریق اینترنت، دیگر نیازی به رفت و آمد نیست و در نتیجه بسیاری از هزینه ها نیز
                                                          کاهش می یابد. از جمله این هزینه ها می توان به هزینه های مالی همانند هزینه حمل و نقل یا هزینه اقامت اشاره کرد. همچنین آموزش آنلاین علاوه بر کاهش هزینه های مالی، در سایر هزینه ها همانند زمان نیز صرفه جویی می کند.
                                                           

                                                          3- انعطاف پذیری: 

                                                          برخلاف آموزش سنتی، ما شاهد انعطاف پذیری فوق العاده آموزش آنلاین هستیم. در آموزش آنلاین نگرانی بابت از دست دادن کلاس و سر وقت نرسیدن، کمتر حس می شود. چون دیگر لازم نیست در یک زمان مشخص در مکانی از قبل تعیین شده حضور پیدا کنید. شما می توانید هر زمان که مایل بودید، از داخل منزل و یا سر کار وارد برنامه یادگیری خود شوید و آموزش های خود را دنبال نمایید. حتی در کلاس های درسی مدارس و دانشگاه ها نیز که در یک زمان مشخص برگزار می شود، امکان ضبط آموزش و تماشای آن در زمانی دیگر وجود دارد. همچنین در اکثر دوره های آنلاین، دانش پذیران می توانند سرعت یادگیری خود را بر اساس میزان وقت، درک و مسائل روحی-روانی خود تنظیم کنند به طوریکه شاید یک دانش پذیر دیرتر از بقیه هم دوره ای های خود، آموزش را به انتها برساند ولی این مورد در نتیجه آن ها تفاوتی ایجاد نمی کند.  

                                                            4- گستردگی دامنه آموزش ها: 

                                                          در دنیای آموزش آنلاین، دوره های بسیار متنوعی ارائه می گردد که این امر دست ما را در انتخاب دوره های موردعلاقه و موردنیاز باز می گذارد. دوره هایی که برنامه ها، مهارت ها و موضوعات بی نهایتی را شامل می شود. دوره هایی که از آهنگسازی گرفته تا فیزیک کوانتوم، از صنایع دستی تا هوافضا، از مدیریت تا روانشناسی و... که همه نشاندهنده گستردگی دامنه آموزش ها و انتخاب های ما است که
                                                          بر خلاف آموزش سنتی، محدود به تعداد معدودی آموزش نمی باشد.
                                                           

                                                          5- افزایش تعامل: 

                                                          به علت گستردگی و رشد آموزش های آنلاین در چند سال اخیر، شاهد تولید دوره ها و آموزش های تعاملی و سرگرم کننده بوده ایم. آموزش هایی که توانسته اند از آموزش های سنتی پیشی بگیرند و به کمک ابزارهای چندرسانه ای، شرکت کننده ها را بیشتر درگیر مباحث آموزشی نمایند. در کلاس های درس آنلاین امکان به اشتراک گذاری محتواهای متنوعی از قبیل فیلم، عکس، کتاب های الکترونیکی، آزمون های آماده شده و... به صورت آنلاین وجود دارد. همچنین در این دوره ها امکان دسترسی به روش های پشتیانی مختلف و انجمن ها و فروم های گفت و گو نیز فراهم است. این تنوع و ترکیب رسانه های مورداستفاده باعث ایجاد تجربه ای عالی در یادگیری فعال می شود.  

                                                          6- محدودیت کمتر در تعداد دانش پذیر: 

                                                          برخلاف کلاس های سنتی که بسته به مکان برگزاری کلاس، در تعداد دانش آموزان خود محدودیت دارند، در آموزش آنلاین می توان گفت به شرط تامین منابع مالی، هیچ محدودیتی در تعداد دانش پذیر برای یک کلاس وجود ندارد و جمعیت این کلاس ها از چند نفر تا چندهزار نفر متغیر است. حتی برخی سازمان ها آموزش های خود را در سطح جهان و با تعداد بسیار بالاتری برگزار می نمایند. 

                                                            

                                                          چالش ها و مشکلات آموزش آنلاین: 

                                                          آموزش آنلاین نیز همانند سایر فعالیت ها، در کنار مزایای خود، یکسری اشکالاتی نیز دارد که این سیستم فوق العاده را با چالش هایی مواجه کرده است. با توجه به تمام مزایا و معایب آموزش آنلاین می توان گفت شاید این نوع آموزش برای تمامی افراد مناسب نباشد و برای برخی همان آموزش سنتی بهتر باشد. همچنین باید توجه داشت که یادگیری آنلاین برای آموزش دانش و مهارت های خاص مناسب تر است و از طرفی برای مهارت هایی که نیاز به کار عملی و یا آزمایشگاهی دارند، شاید زیاد کارساز نباشد. در ادامه قصد داریم چالش هایی که آموزش آنلاین با آن ها مواجه هست را با هم بررسی نماییم. 

                                                          undefined

                                                          1- نیازمند نظم و انگیزه کافی: 

                                                          باید بدانیم که یادگیری شخصی و خودمحور، نیاز به نظم بالا و انگیزه کافی دارد تا بتوانیم آموزش های خود را به صورت دقیق و مرتب پیگیری نماییم. همچنین باید مدیریت زمان خوبی نیز داشته باشیم وگرنه چشم باز می کنیم و می بینیم کلی از برنامه آموزشی خود عقب افتاده ایم. 

                                                          2- زمان بر شدن آموزش: 

                                                          آموزش آنلاین گاهی به علت آشنایی کم دانش پذیران با پلتفرم های یادگیری و عدم تسلط کافی بر روی
                                                          مباحث فنی، کمی زمان بر می شود و این مورد می تواند پروسه یادگیری را با اشکالات جدی مواجه نماید. به خصوص این مورد برای افرادی که سواد کمی دارند، بیشتر مشکل ساز می شود.
                                                           

                                                          3- بازخورد نامناسب: 

                                                          چالش دیگر آموزش آنلاین، عدم بازخورد و یا بازخورد نامناسب از سوی مربی و مدرس است و آن هم به خاطر تفاوت در زمان یادگیری دانش پذیر و زمان بازخورد دادن مدرس است. یعنی در اکثر مواقع امکان بازخورد فوری وجود ندارد مگر اینکه آموزش به صورت کاملا زنده برگزار شود تا مدرس بتواند همزمان با تدریس، به سوالات و ابهامات دانش پذیران پاسخ دهد. این بازخورد با تاخیر باعث کاهش سرعت پیشرفت و دلسردشدن دانش پذیران می گردد. 

                                                          4- حواسپرتی ها: 

                                                          یادگیری در هر زمینه ای نیازمند توجه و تمرکز کافی در رابطه با آن موضوع است و یکی از مواردی که
                                                          می تواند باعث افت یادگیری شود، بحث حواسپرتی می باشد که می تواند با برهم زدن تمرکز دانش پذیران، کیفیت آموزش را کاهش دهد. معمولا میزان حواسپرتی ها در آموزش آنلاین به علت غیر رسمی بودن محیط یادگیری، بیشتر از حالت آموزش سنتی می باشد. به همین خاطر نیاز است که برای دوری از اختلالات و حواسپرتی ها، به کمک پلتفرم هایی که مبتنی بر سرگرمی هستند، آموزش هایی درگیرکننده و تعاملی تولید شود تا ذهن دانش پذیران متمرکز درس و آموزش باقی بماند.
                                                           

                                                            

                                                          تغییرات صنعت آموزش: 

                                                          علاوه بر بروز تغییرات در نحوه ارائه آموزش های سنتی و میل روزافزون به آموزش های آنلاین، باید بدانیم اصل صنعت آموزش نیز روز به روز در حال تغییر است و مدرسان این حوزه باید برای افزایش
                                                          کیفیت آموزش خود، با این تغییرات آشنایی پیدا کنند و از این نکات، در تولید دوره های آموزشی خود استفاده نمایند. در ادامه 3 تغییر مهم در صنعت آموزش و نحوه تاثیرگذاری آن بر یادگیری را با هم بررسی می کنیم و سپس برای انطباق با این چالش ها، راه حل های لازم را ارائه خواهیم کرد.

                                                           1- کاهش زمان تمرکز: 

                                                          به عنوان اولین مشکل و چالش باید بدانیم که دانش پذیران به علت تاثیر منفی فناوری، به مرور تمرکز
                                                          کمتری بر روی آموزش ها خواهند داشت به نحوی که دیگر به آسانی قادر به دنبال کردن آموزش های طولانی نیستند و میانگین بازه تمرکز آن ها در حدود 10 دقیقه می باشد که البته این مورد خود نیز به شرط تسلط کافی مدرس می باشد. بنابراین برای کسب تمرکز دانش پذیر، لازم است که اقدامات اساسی صورت گیرد. موثرترین راه حل برای رفع این مشکل، تولید مایکرو کانتنت یا همان ریزمحتوا می باشد بدین صورت که می توانیم آموزش های دوره خود را به فایل های 7-10 دقیقه ای تقسیم نماییم تا امکان دنبال کردن آن ها برای دانش پذیران راحت تر باشد. همچنین باید محتوای هر قسمت به صورت کاملا
                                                          مستقل طراحی و تولید شود طوریکه مثلا اگر دانش پذیر در همان ابتدای کار به سراغ یکی از قسمت های میانی آموزش رفت، بتواند آن را بدون هیچ مشکلی یاد بگیرد و نیاز به هیچ پیش زمینه ای از قسمت های قبلی نداشته باشد.
                                                           

                                                          2- کاهش میزان توجه: 

                                                          دومین چالشی که مدرسین در عصر جدید با آن روبرو هستند، بحث عدم توجه هست به طوریکه دانش پذیر پس از گذراندن آموزش، درصد بسیار کمی از آموزش را به خاطر میاورد و همچنین به اکثر جزئیات نیز توجهی نداشته است. این امر باعث افت کیفیت و هدررفت زحمات مدرس می گردد. در این حالت و برای جلوگیری از بروز این اتفاق، مدرس باید سعی در برجسته سازی موارد و نکات مهم نماید و سعی کند این بخش ها را به صورت تاکیدی و با حالتی خاص ارائه دهد تا یادگیری بهتری اتفاق بیافتد. همچنین مدرس می تواند با تکرار چندباره این نکات مهم، باعث تثبیت آن ها در ذهن دانش پذیران گردد. حتی می توان به سبک آموزش های سنتی، در بین آموزش، قسمت های مهم را به دانش پذیران معرفی نماید و از آن ها درخواست کند تا آن ها را یادداشت نمایند. علاوه بر این نکات می توان با بازخورد گرفتن و طرح سوال، توجه دانش پذیران را به درس معطوف کرد تا جلوی حواسپرتی ها گرفته شود. 

                                                          3- سرگرمی به جای یادگیری: 

                                                          در عصر جدید آموزش محض کافی نیست بلکه باید آموزش، سرگرم کننده نیز باشد و دانش پذیر از آموزش خود لذت ببرد. همچنین آموزش های خشک و یکنواخت خود باعث کاهش میزان توجه و تمرکز
                                                          دانش پذیران نیز می گردند. در نتیجه مدرس باید برای مفرح ساختن آموزش، از تکنیک هایی استفاده نماید. از جمله این تکنیک ها می توان به موضوع بازی سازی و یا گیمیفیکیشن اشاره کرد که امروزه در بحث آموزش، مبحث فوق العاده مهمی می باشد. در مبحث بازی سازی باید آموزش و بازی را با هم ادغام کرد تا آموزش لذت بخش تر گردد. همچنین می توان با بیان داستان و یا طرح معما نیز آموزش را از حالت یکنواختی در آورد. باید توجه داشته باشیم که امروزه با آموزش انفعالی نمی توان توقع بازخورد عالی داشت و آموزش ها باید به سمت تعاملی و درگیر کردن دانش پذیران پیش روند. آموزش هایی که از دانش پذیر درخواست انجام کاری و فعالیتی دارند تا او نیز وارد پروسه آموزش شود.
                                                           

                                                            

                                                          undefined

                                                          جمع بندی: 

                                                          باید بدانیم که صنعت آموزش با گسترش فناوری و اینترنت روز به روز در حال تغییر است و آموزش های آنلاین توانسته اند عصر جدیدی در آموزش ایجاد نمایند. شاید بتوان نقطه عطف این امر را شیوع بیماری کووید19 دانست که به یکباره باعث آشنایی حداکثری جامعه با مقوله آموزش آنلاین گردید. آموزش آنلاین به واسطه مزایای فوق العاده خود به سرعت در حال پیشرفت و گسترش است و می تواند در نهایت باعث برقراری عدالت آموزشی گردد.  

                                                          مینا شیخ الاسلامی | نویسنده

                                                          1401/02/31 | 16:35

                                                          کسب و کار و مدیریت
                                                          کمپین داناشو

                                                          سه مرحله که جلسات آن لاین بهتری داشته باشیم

                                                          منوچهر مهدوی | نویسنده

                                                          1401/02/30 | 16:09

                                                          کمپین داناشو

                                                          کاربرد «واقعیت مجازی» در آموزش

                                                          منوچهر مهدوی | نویسنده

                                                          1401/02/30 | 15:51

                                                          کمپین داناشو

                                                          کاربرد «واقعیت افزوده» در آموزش

                                                          علیرضا مهدی پور | نویسنده

                                                          1401/02/30 | 15:37

                                                          کمپین داناشو
                                                          کمپین داناشو

                                                          عصرجدیدآموزش(مدل مفهومی)

                                                          مطلب شماره:04

                                                          جامعه هدف(مخاطبین):دانش آموزان

                                                          موضوع: عصرجدیدآموزش(مدل مفهومی)

                                                            

                                                          سلام ودرود فرزندان گلم-دخترا وپسرای باهوش

                                                          من کل دوران دانش آموزی، اگرچه دانش آموز ضعیفی نبودم، اما همیشه از مدرسه رفتن خوشم نمی اومد. 

                                                          از تعطیلی کلاسا خوشحال میشدم.از بعضی از درسا وبعضی از معلما خاطرات خوبی ندارم. 

                                                          ازحجم مطالب نا مربوط ونامفهوم بیزار بودم. از استرس امتحانات و شب های بی خوابی قبل امتحان، هنوز هم
                                                          بعضی از شبا کابوس میبینم. البته من حدودا بیست سال شاگرد ویادگیرنده بودم وهنوز هم به دنبال یاد گیری هستم.
                                                           

                                                          بخشی از چیزی که گفتم؛ به نابلدی من در درس خوندن مربوط میشد.بخشی هم به مطالب آموزشی ربط داشت. 

                                                          بخشی هم بخاطرشرایط کلاس وتعداد دانش آموزان وحجم مطالب وفرصت کم وبعضی از معلم های نامعلم!!!و...بود. 

                                                          وسایل کمک آموزشی، بیشتر شبیه جوک بود.اینترنت وکامپیوتر هم نبود. 

                                                          شماها الان از نسل من خیلی هم بیشتر میدونید...شک ندارم. 

                                                          میخام از آموزش آنلاین در عصر جدید آموزش براتون بگم.حتما میگید که؛ اینا رو به بزرگترا بگید.ما نوجوونا الان تو فکر"متاورس" هستیم و در مورد رمز ارزها خیلی چیزا میدونیم و اینقدر بازی کامپیوتری میشناسیم که شاید چند سال دیگه یکی از خلبانای ناسا باشیم.
                                                          و...
                                                           

                                                          من دستام بالاست! تسلیم. 

                                                          پس یه چیز ساده میگم. هم شما روش فکر کنید و هم به بزرگترای فامیل توضیح بدید. 

                                                          نیگا کنید...خیلی پیچیده نگیدا...بنده خداها گناه دارند.(خنده شیطنت آمیز) 

                                                            

                                                          ما اینجا یک کلاس درس داریم و یک برنامه هفتگی(شش روز هفته وهرروز4 تا زنگ)

                                                          شما هم معلم هستید.

                                                          براساس زمان بندی ومطالب زیر درس بدید(خیلی سخت گیر نباشید)  

                                                            

                                                          · شنبه

                                                           زنگ اول: کشف آتش 

                                                          § دنیا بدون آتش جایی سرد، ترسناک وتاریک بود. 

                                                           زنگ دوم:آدمای بد

                                                          § آدمای بد با آتش به طبیعت و دیگران آسیب زدند. 

                                                           زنگ سوم:آدمای خوب 

                                                          § آدمای خوب با آتش ابزار ساختند و ازخودشون دفاع کردند وکباب خوشمزه درست کردند.(دهنتون آب افتاد؟!!!) 

                                                          زنگ چهارم: بحث آزاد

                                                          § آتش بد است یاخوب؟ 

                                                            · یکشنبه

                                                           زنگ اول:اختراع چرخ

                                                          § دنیا بدون چرخ کند، طاقت فرسا وسنگین بود. 

                                                           زنگ دوم:آدمای بد 

                                                          § آدمای بد گفتن که چرخ شیطانی هستش وخطرناک!!! 

                                                           زنگ سوم:آدمای خوب

                                                          § آدمای خوب با چرخ کلی آبادانی ایجادکردن وحرکت روراحت ترش کردن 

                                                          زنگ چهارم: بحث آزاد 

                                                          § چرخ بداست یا خوب؟ 

                                                            · دوشنبه 

                                                           زنگ اول:کشف نیروی بخار (اختراع موتور بخار) 

                                                          § دنیا بدون موتور بخار،زورش خیلی کم بود.(اصلا خیلی بی بخار بود!!!) 

                                                           زنگ دوم:آدمای بد 

                                                          § آدمای بد گفتن وای حالا ما چیکارکنیم؟دیگه برای ما کار نیست واین نفس شیطانه!!! 

                                                          زنگ سوم:آدمای خوب 

                                                          § آدمای خوب به کمک نیروی بخار قطار وکشتی وکارخانه ها رو راه انداختن. 

                                                          زنگ چهارم: بحث آزاد 

                                                          § نیروی بخار بد است یا خوب؟ 

                                                            · سه شنبه 

                                                          زنگ اول:کشف الکتریسیته (اختراع لامپ روشنایی) 

                                                          § دنیا بدون برق تاریک، سرد و خیلی عقب افتاده بود.(سوت وکوربود!!!) 

                                                           زنگ دوم:آدمای بد 

                                                          § آدمای بد باز از شیطان مایه گذاشتند و لامپا رو شکوندند!!! 

                                                          زنگ سوم:آدمای خوب 

                                                          § آدمای خوب وسایلی اختراع کردند که با برق کار می کرد(الان بدون برق نمیشه زندگی کرد) 

                                                          زنگ چهارم: بحث آزاد 

                                                          § برق بداست یا خوب؟ 

                                                          · چهارشنبه 

                                                          زنگ اول: راه اندازی اینترنت 

                                                          § دنیا بدون اینترنت؛ خیلی دور و غیر قابل دسترس بود وانتقال اطلاعات لاکپشتی بود. 

                                                           زنگ دوم:آدمای بد

                                                          § آدمای بد گفتن وامصیبتا!!! همه چیز آلوده و شیطانی شده است. 

                                                           زنگ سوم:آدمای خوب 

                                                          § آدمای خوب با اینترنت سرعت پیشرفت رو افزایش دادند ودسترسی را آسان وارزان کردند. 

                                                          زنگ چهارم: بحث آزاد

                                                          § اینترنت بد است یا خوب؟

                                                          · پنج شنبه

                                                          زنگ اول:آموزش آنلاین(برخط)

                                                          § دنیا بدون آموزش
                                                          آنلاین(برخط) غیرمتعامل وبسیار بسته در فرآیند آموزش اقدام می کرد.

                                                            زنگ دوم:آدمای بد 

                                                          § آدمای بد باز گفتن این آموزش ها گمراه کننده است و غیرقابل کنترل!!! 

                                                           زنگ سوم:آدمای خوب 

                                                          § آدمای خوب میگن با تعامل بیشتروبا اقدامات فناورانه، دانش بنیان وخردمندانه میشه به نسل آینده کشور امیدوار بود که پرچم این کشور رو بالا ببرند ودر تعامل مثبت با دنیا شگفتی های امید بخش بیافرینند. 

                                                           زنگ چهارم: بحث آزاد 

                                                          § آموزش آنلاین بد است یا خوب؟ 

                                                            

                                                          خسته نباشید.

                                                          حالاکه یک هفته با دقت وتلاش کار کردید،جمعه رو برید عشق وحال واستراحت. 

                                                          بازی یادتون نره.به شاگرداتون تکلیف سخت ندید...بزارید یاد بگیرند که چطور یاد بگیرند.کمکشون کنید. 

                                                             

                                                          صدالبته که عصر نوین آموزش آدابی داره که بایستی اونا رو شناخت و مودب به این آداب شد.

                                                          کاپیتان علیرضا مهدی پور 

                                                          بهار1401 

                                                          #داناشو 

                                                            

                                                             

                                                          Hamed Zng | نویسنده

                                                          1401/02/30 | 07:57

                                                          کمپین داناشو

                                                          کلاس آنلاین یا کلاس حضوری؟ مسئله این است 🤔....

                                                          محمد حسین سمیعی | نویسنده

                                                          1401/02/30 | 06:50

                                                          کمپین داناشو

                                                          انتخاب های پوشالی در بستر معیوب علم

                                                          هر چه قدر که پیش رویم , راه های بیشتری جلویمان سبز میشود , از آنجا که علم افزون تری در دسترسمان قرار گرفته و در نتیجه دقیق تر انتخاب میکنیم. دیگر قرار نیست مقادیر زیادی هزینه کنیم فقط برای اینکه بعد از طی کردنش پشیمان شویم ازینکه انتخابی دیگر میتوانست نتایج بهتری برایمان بدست آورد. بستر نوین آموزش بر خود نه تنها امکان دسترسی بلکه توانایی دستیابی شخصی سازی شده , ارزان و بهینه تر را به مشتاقان علم عطا کرده و میوه ی پر بار تر در نهایت به جامعه عرضه میکند. این فقط در صورتی رخ میدهد که انسان نه در صدد انتخاب های توده, بلکه در جهت انتخاب های خویش بتواند حرکت کند. انتخاب هایی که تنها در نتیجه ی پیشرفت بستر های حاوی آن ها امکان پذیر است.

                                                          بهاره نوری | نویسنده

                                                          1401/02/29 | 15:45

                                                          خانه هایی که چشم دارند

                                                          1
                                                          2
                                                          ...
                                                          12